• +48 665 656 002
  • kontakt@autocompany.pl

Pasek rozrządu ciąg dalszy niezbędnych informacji dla każdego kierowcy

Pasek rozrządu ciąg dalszy niezbędnych informacji dla każdego kierowcy

Pasek rozrządu, czyli jeden z kluczowych elementów w budowie silnika, odpowiedzialny za odpowiednie dozowanie mieszanki…

Różnice miedzy paskiem rozrządu a łańcuchem.

Funkcjonalnie nie ma różnic pomiędzy paskiem a łańcuchem rozrządu. Każdy z nich ma za zadanie przeniesienie z wału korbowego na napęd samochodu. Przewagą paska jest niższy koszt produkcji a co za tym idzie tańszy zakup, wymiana oraz przegląd. Jest lekki, zapewnia cichszą pracę silnika i przeważnie nie wymaga hydraulicznego napinacza. Do wad paska należy niższa jego trwałość, podlega regularnym wymianom oraz jak to w przypadku gumy substancje chemiczne powodują jego szybsze zużycie. Pasek „w teorii” może się również znacznie łatwiej zerwać.

Pasek rozrządu w tzw. „kąpieli olejowej”.

Jest to rozwiązanie, stosowane w przypadku nielicznych samochodów a jego zaletą ma być wyższa trwałość czyli np. 10 lat/240 tys. km. Taki pasek podobnie do łańcucha „mokrego” pracuje pod szczelną metalową obudową i wymaga stosowania zastosowania określonego typu oleju silnikowego. Rozwiązanie to było stosowane przypadku samochodów Ford 1.8 DIESEL.

W niektórych samochodach rozrząd może być opisany jako pasek/łańcuch.

Jest to przeważnie rozwiązanie polegające na zastosowanie łańcucha którego funkcją jest spięcie wałków rozrządu silnika. A napęd z wału korbowego przekazywany jest na koło zębate jednego wałka rozrządu zaś za napędzanie drugiego odpowiada pasek. Jest to rozwiązanie cechujące się dużą trwałością. Zaletą tego rozwiązania jest to, iż przedwczesne naciągnięcie się rozrządu można poznać dzięki charakterystycznemu terkotaniu spod maski silnika a co za tym idzie można tą usterkę usunąć zanim zerwany pasek doprowadzi do poważnych uszkodzeń silnika.

Czy można sprawdzić stan paska lub łańcucha rozrządu?

Tak, w większości przypadków można dokonać sprawdzenia ale wiąże się to prawie zawsze z rozebraniem silnika czyli wiąże się to z poniesieniem kosztów porównywalnych do wymiany paska/łańcucha rozrządu (minus koszt samego paska lub łańcucha). W związku z tym praktyki polegające na sprawdzeniu organoleptycznym pasków zdarzają się bardzo rzadko. Najlepszym organem, który pozwala postawić diagnozę, iż coś się dzieje z rozrządem jest słuch. Pasek, który nie funkcjonuje prawidłowo może doprowadzić do głośniejszej nierównomiernej pracy silnika. Hałas może również powodować pompa wody, to także może oznaczać, iż należy zająć się sprawdzeniem lub wymianą paska rozrządu.

Koszt wymiany paska rozrządu?

Wymiana paska to koszt rzędu 700 do 1500 zł włączając w to robociznę oraz dobrej jakości pasek rozrządu. Jednak koszt może być wyższy jeśli zechcemy markowy produkt lub wymiana będzie dotyczyła łańcucha rozrządu. W wielu przypadkach wymiana paska wiąże się z demontażem karoserii, uniesieniem silnika lub ciasno zabudowanych silników. W związku z kosztem robocizny nie warto oszczędzać na częściach czyli znacznie lepiej jest wybrać pasek wyższej jakości a cena całościowej wymiany będzie się różniła o 5-10%.

Interwały wymiany pasków czyli co ile kilometrów wymieniać pasek rozrządu?

Guma ulega procesowi starzenia się a interwały jakie ustala producent niejednokrotnie są zbyt optymistyczne. Szczególnie należy zwrócić uwagę na częstą wymianę w przypadku pokonywania krótkich odcinków np. jazda miejska, w którym to przypadku rozrząd pracuje w sposób dynamiczny a silnik jest bardzo wysilony (mała pojemność , turbina i znaczna ilość KM).

Wymiana paska i…?

W większości samochodów pasek napędza również pompę wody. Nie należy oszczędzać! Nowy rozrząd powinien pociągnąć za sobą wymianę pompy wody. Koszt pompy wody stanowi nieznaczny koszt przy kalkulacji całości robocizny przy wymianie rozrządu. Przy wymianie rozrządu należy również skontrolować stan paska osprzętu czyli paska wielokolorowego oraz kół i rolek. Wymiana paska to również nieznaczny koszt w odniesieniu do całości a może oszczędzić problemu w przyszłości. Wymiana paska wielorowkowego to stosunkowo tanie i proste zadania pod warunkiem, że samochód jest poddawany innym naprawom, które tak czy inaczej prowadza do znacznego demontażu elementów silnika.