• +48 665 656 002
  • kontakt@autocompany.pl

Ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach

Opony są jedyną częścią naszego samochodu, która ma bezpośredni kontakt z drogą. Ich ciśnienie odpowiada z utrzymanie ciężaru auta. Dlatego też dbanie o jego odpowiedni poziom gwarantuje wysoki komfort jazdy.

Dlaczego ciśnienie opon się zmienia?

Poziom ciśnienia w oponach ulega zmianom wraz z upływem czasu. Odpowiedzialne jest za to zjawisko przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki opon. Średnia wartość ciśnienia wynosi od 2 do 2,4 bara w przypadku samochodów osobowych. Wtedy działa stała siła, która stara się „przepchnąć” powietrze ścianki oponki. W tym momencie powietrze zaczyna uchodzić poprzez przestrzenie minimalnej wielkości, które znajdują się pomiędzy molekułami gumy. Jeżeli pod uwagę weźmiemy jeszcze takie aspekty jak na przykład nieszczelność zaworów wentyli oraz zjawisko przenikania to można zakładać, że ciśnienie w oponie może tracić regularnie na wartości nawet 0,2 bara w skali miesiąca.

Wpływ na zmianę ciśnienia ma także temperatura. Powietrze jest przecież gazem, którego objętość zmniejsza się przy chłodzeniu i rozszerza się zaraz po podgrzaniu. Z tego powodu przyjmuje się, że każdorazowa zmiana temperatury o 10 stopni powoduje, że ciśnienie zmienia się o 0,1 bara. Zmiany ciśnienia mogą być także spowodowane przez uszkodzenia mechaniczne na boku lub bieżniku opony.

Jakie ciśnienie powinienem mieć w oponach?

Producenci dokładnie określają, jaki rozmiar opon rekomendowany jest do każdego modelu. On zapewni najlepsze osiągi. Na analogicznych zasadach określane jest odpowiednie ciśnienie dla opon. Producent każdego pojazdu przygotowuje homologacje określającą wartość ciśnienia, które należy utrzymywać. Informacje zamieszczone w formie etykiety znajdują się najczęściej na otworze drzwi od strony kierownicy lub na tylnej krawędzi kierowcy. Mogą znajdować się także na klapce wlewu paliwa oraz w instrukcji pojazdu. Na etykiecie znajdziemy wszystkie informacje na temat wartości ciśnienia w razie różnych obciążeń, którym pojazdy jest poddawany.

Nasza firma poleca
Skorzystaj z naszej tabeli ciśnień, by dowiedzieć się, jak prawidłowo wybrać ciśnienie do swoich opon.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Pomiary ciśnienia powinno się dokonywać regularnie, i mieć na względzie oddziaływanie czasu, temperatury otoczenia oraz możliwego przebicia opony. Ciśnieniem „na zimno” określa się ciśnienie powietrza w oponie, które zalecane jest przez producenta. Poziom ciśnienia należy sprawdzać rano przed jazdą albo przed wzrostem temperatury otoczenia lub pojawieniem się silnych promieni słonecznych.

Dla utrzymania stałej wartości ciśnienia w oponie, poziom ten należy ciągle kontrolować. Przynajmniej raz w miesiącu i przed dłuższą trasą to absolutne minimum. Najlepiej kontrolę przeprowadzać raz na dwa tygodnie. Pozwoli to systematycznie uzupełniać zawczasu spadki ciśnienia. Dzięki temu wykryjemy także ewentualne spadki zanim doprowadzą one do zniszczenia struktury wewnętrznej opony.

Zalety utrzymywania dobrego ciśnienia w oponach

Utrzymanie odpowiednie ciśnienia w oponach gwarantuje optymalne osiągi opon oraz redukcję zużycia paliwa. Idealne ciśnienie w oponach daje kierowcy komfort jazdy oraz uzyskiwanie osiągów dopasowanych do każdego pojazdu. Właściwe ciśnienie powoduje, że można kontrolować wzrost temperatury w oponach, w normie pozostaje również opór toczenia. Odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach stabilizuje jej struktury, utrzymuje właściwe reakcje w czasie trakcji i prowadzenia.

Jakie są skutki niewłaściwego ciśnienia w oponach?

Zbyt niskie ciśnienie w oponach może spowodować większe opory toczenia, czego efektem będzie wzrost spalania. Braki ciśnienia są przyczyną „pływania” samochodu na zakrętach, podczas jazdy na wprost ma miejsce zjawisko nazywane „ściąganiem” auta. Wtedy też opona szybko i nadmiernie się nagrzewa i przez to szybciej amortyzuje. Z czasem na boku bieżnika zauważymy oznaki nieregularnego zużycia – negatywnie wpływa to na parametry trakcyjne opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie negatywnie wpływa na konstrukcję opony. Staje się ona nadmiernie sztywna. Nie jest w stanie wtedy amortyzować nierówności na drodze w stu procentach. Konsekwencją tego jest szybsze zużycie zawieszenia i pogorszenie komfortu jazdy. Wyższe ciśnienie sprzyja pojawieniu się częstszych i poważniejszych uszkodzeń mechanicznych.