• +48 665 656 002
  • kontakt@autocompany.pl

Wymiana opon, cz to konieczne

Wymiana opon, cz to konieczne

Wymiana opon – czy to konieczne?

Dopasowanie opon do warunków atmosferycznych jest obowiązkiem każdego kierowcy. Wymiana opon zimowych na letnie jest więc koniecznością. Należy wiedzieć, kiedy warto przeprowadzić tę czynność, by nowe opony służyły nam dobrze przez długi czas.

Dlaczego opony zimowe nie sprawdzają się latem?

Jest kilka powodów takiego stanu rzeczy. Przykładowo, opony letnie mają inny skład mieszanki. Opony zimowe bazują na kauczuku, kauczuku syntetycznym oraz krzemionce, dzięki czemu są elastyczne nawet podczas jazdy w ujemnych temperaturach. W letnich warunkach zaczynają być zbyt miękkie przez szybciej się amortyzują. Narażone są również na mikropęknięcia, które trudno zauważyć gołym okiem.

Opony letnie charakteryzują się również inną rzeźbą bieżnika. Opony zimowe mają zdecydowanie więcej lamelek (specjalnych nacięć). Są one znacznie głębsze niż w oponach letnich. Takie rozwiązania powodują, że opona zimowa jest w stanie zachować lepszą przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych. Niestety w warunkach letnich sprawność takiej opony jest zdecydowanie niższa.

Komplet opon letnich to wydatek około kilkuset złotych, dlatego wielu kierowców podejmuje decyzję o jeździe przez cały rok na oponach zimowych. To jednak nieopłacalne posunięcie, ponieważ zniszczone w lecie opony zimowe w momencie pojawiania się śniegu i mrozu staną się bardziej zawodne, dadzą mniejszą pewność przy prowadzeniu pojazdu po zamrożonym asfalcie.

Opony zimowe z racji zastosowanej w nich mieszanki oraz wzoru bieżnika są również znacznie głośniejsze od opon letnich.

Kiedy wymienić opony?

Trudno jednoznacznie określić, kiedy powinniśmy dokonać wymiany opon zimowych na letnie. Nie należy na pewno kierować się jedynie kalendarzem, co może być zgubne. Pogoda w Polsce bywa nieprzewidywalna, zima może trwać nawet do końca marca lub początku kwietnia, a czasem skończyć się już w lutym. Utarło się jednak, że wymiany należy dokonać w momencie, gdy temperatura na zewnątrz od kilku dni przekracza 7 stopni Celsjusza. Okres ten powinien trwać około 2 tygodnie

Czy nasze opony letnie nadają się do jazdy?
Zanim odwiedzimy zakład wulkanizacji warto sprawdzić, czy nasze opony letnie nadają się do dalszej jazdy. Kilka przesłanek pozwoli nam dokonać wiarygodnej oceny.

Kluczowa jest tutaj głębokość bieżnika. W Polsce minimalna głębokość powinna wynosić 1,6mm. Nowe opony mają bieżnik głęboki na 8 mm. Ogólnie przyjęło się, że dla klasycznych opon letnich dolną granicą jest głębokość rowków wynosząca 2 mm, zaś dla opon niskopodłogowych – 3 mm.

Jak samodzielnie dokonać pomiaru głębokości bieżnika? Nie potrzeba do tego wbrew pozorom fachowego sprzętu. Do tego zadania posłuży nam długopis, linijka oraz zapałka. Zapałkę należy prostopadle przyłożyć do opony zaraz przy ściance bieżnika. Górną krawędź oznaczamy wtedy długopisem na zapałce. Linijka pomoże nam zmierzyć odległość do zakończenia zapałki do zaznaczonej kreski. W ten sposób otrzymamy głębokość bieżnika opony.

Przydatność opon można ocenić na podstawie ich wieku. Nie powinno się korzystać z opon, których wiek przekroczył 10 lat. Nie ma tutaj znaczenia nawet fakt, że głębokość bieżnika nie przekroczyła dopuszczalnego poziomu. Spowodowane jest to postępującym starzeniem się ogumienia. Z biegiem lat zaczyna twardnieć, być mniej elastycznym. Negatywnie wpływa to na przyczepność, co da się zauważyć podczas wchodzenia w łuk na mokrej nawierzchni.

Informacja na temat wieku naszego kompletu znajduje się na wewnętrznej ściance naszej opony. Od roku 2000 producenci oznaczają ich wiek 4-cyfrową numeracją. Dwie pierwsze cyfry to tydzień, dwie następne mówią o roku produkcji.

Trzecim aspektem, na który warto zwrócić uwagę przy ocenie stanu opon są różnego rodzaju zniekształcenia oraz nieregularności. Z biegiem czasu zaczyna się ich pojawiać coraz więcej. Jeżeli dopatrzymy się takich nieprawidłowości, nie powinniśmy ich zlekceważyć, tylko jak najszybciej udać się do zakładu wulkanizacji, gdzie problemem zajmą się fachowcy.

Opona letnia nie nadaje się do użytkowania w momencie, gdy osiągnie minimalny wskaźnik zużycia w kilku miejscach, gdy bieżnik zaczyna się odklejać, drutówki zaczynają się zniekształcać lub odkrywać. Powodem mogą być też odparzenia oraz plamy znajdujące się wewnątrz opony. Opony nie nakłada się także wtedy, gdy widoczne są na niej przecięcia oraz rozdarcia. One spowodują z biegiem czasu uszkodzenie nitek osnowy opony.

Skala zużycia opon istotnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Decyduje o drodze hamowania oraz przyczepności. Brak kontroli nad samochodem może być spowodowane płytkim bieżnikiem. Jest to widoczne przede wszystkim na mokrej nawierzchni. Wtedy to często ma miejsce zjawisko aquaplaningu – bieżnik nie jest wtedy wstanie samodzielnie odprowadzić wody znajdującej się pod oponą. Samochód traci wtedy przyczepność z nawierzchnią. Stara opon zwiększa dodatkowo ryzyko pojawienia się pęknięć oraz odklejenia się bieżnika. Może prowadzić do innych problemów, o której nie trudno w czasie jazdy po polskich drogach.

 

Jeżeli bezpieczeństwo podczas jazdy ma dla nas kluczowe znaczenie, warto kupić nowe opony. Według producentów wymiany opon należy dokonywać w momencie, gdy głębokość bieżnika oscyluje w granicach 2-3mm w przypadku opon letnich i 4 mm w przypadku opon zimowych. Wtedy droga hamowania zaczyna się niebezpiecznie wydłużać.

Kupujemy nowe opony

Przy zakupie nowego kompletu opon należy kierować się zaleceniami producentów. Każde auto ma przypisany swój typ i wymiar ogumienia. Nierozsądne jest kupowanie ogumienia używanego, niewiadomego pochodzenia, ponieważ mogą mieć one niewidoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenia wewnętrzne. Należy je kupować jedynie u wiarygodnych sprzedawców.

Zakupy internetowe nie zwalniają nas z obowiązku samodzielnej oceny dostarczonego nam kompletu. Warto sprawdzać, czy opony są rzeczywiście nowe, czy nie mają żadnych wad oraz czy dostawca uznaje reklamacje w razie przekazania uszkodzonego towaru.

Sprawdzonymi miejscami zakupu są przeważnie sklepy motoryzacyjne oraz zakłady wulkanizacyjne. Oferują one na przykład darmową wymianę opon w ramach usługi posprzedażowej. Sprzedawca w takim sklepie doradzi nam, który wariant zakupu jest dla nas korzystniejszy. Dopasuje komplet pod nasze indywidualne wymagania.

Za sprawą opon nasz samochód ma kontakt z jezdnią. Należy zagwarantować mu oraz sobie komfort w postaci najlepszej przyczepności przez całe lato.

Wyważanie i doważanie
Nawet po profesjonalnym montażu opon letnich możemy odczuć podczas jazdy, że nie wszystko jest w najlepszym porządku. Bicie na kierowcy oraz zauważalne drganie samochodu podczas jazdy na większych prędkościach to znak, że konieczne będzie dokładne wyważenie kół. Może zdarzyć się tak, że w czasie pomiarów specjalistycznymi urządzeniami parametry są w normie, mimo to problemy nie ustają. Ostatecznością jest wtedy przyjazd do zakładu zajmującego się doważaniem kół.

Tego rodzaju drgań nie warto lekceważyć, ponieważ oprócz tego, że potrafią zdenerwować nawet najbardziej spokojnego kierowcę, mogą się okazać również powodem szybszego zużywania się opon czy też łożysk. Negatywnie ten stan wpływa również na funkcjonowanie układu kierowniczego oraz amortyzatorów. Drgania negatywnie oddziałują na przyczepność kół, opóźniają drogę hamowania oraz pogarszają sterowność pojazdu.

Jak dbać o opony?
Żywotność naszego nowo zakupionego kompletu opon jest uzależniona od tego, w jaki sposób będziemy o niego dbać. Szczególnie ważne jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia. Jeśli będzie ono zbyt niskie, bieżnik będzie się zapadać do centralnej części, czego odzwierciedleniem będzie zbyt duża amortyzacja obrzeży oraz ewentualność pęknięcia kordu w osnowie. Większe opory powodują też wzrost temperatury pracy ogumienia, czyli prawdopodobieństwo zapadnięcia się osnowy. Obniżone ciśnienie o zaledwie jedną trzecią może powodować obniżenie wytrzymałości opony nawet o 50 procent. Widoczna jest więc zależność pomiędzy niedopompowaniem opony i wzrastającym wtedy zużyciem paliwa.

 

Niekorzystny jest także wysoki poziomi ciśnienia, które uwypukla bieżnik. Styka się on wówczas z nawierzchnią jedynie w strefie środkowej i w tym miejscu błyskawicznie amortyzuje. Powoduje to znaczne przeciążenie opony, obniża parametry trakcyjne.

W jaki sposób stwierdzić, że ciśnienie w naszych oponach jest optymalne? Informacje na ten temat znajdziemy na etykiecie znajdującej się na ryglu drzwi kierownicy. Jest ona umiejscowiona na wewnętrznej stronie klapki paliwa. Czasem informacja znajduje się w schowku. Jeśli tam nie znajdziemy stosowanych parametrów, zajrzyjmy do instrukcji obsługi auta lub ASO. Ciśnienie dobiera się nie tylko do rozmiaru opony. Musi ono odpowiadać warunkom atmosferycznym panującym na zewnątrz, czy też liczby osób podróżujących samochodem, wagi dodatkowego obciążenia.

Ciśnienie bez trudu sprawdzimy i uzupełnimy na stacji benzynowej udostępniającej swoim klientom kompresory. Są one proste w obsłudze, można także poprosić pracownika stacji o pomoc. Uważać należy jedynie na wadliwe lub zużyte kompresory dające niemiarodajne wyniki. Najbezpieczniej będzie udać się do zaufanego wulkanizatora.

Ważna jest również kwestia warunków dokonywania pomiarów. Koła w czasie poruszania się nagrzewają się, dzięki czemu ciśnienie w oponie rośnie. Pomiarów nie należy więc przeprowadzać bezpośrednio po unieruchomieniu pojazdu. Trzeba to zrobić w momencie, gdy opona jest już zimna.

Pomiary ciśnienia w oponach powinno odbywać się przynajmniej raz na miesiąc. Dobrze jest to zrobić także przed dalekim wyjazdem.
Nie tylko odpowiednie ciśnienie w oponach wpływa na wytrzymałość opony. Umiejętne wjeżdżanie na krawężniki, wolna jazda po gorszych nawierzchniach pomogą w utrzymaniu opon w dobrym stanie. Kluczową kwestią jest również odpowiedni stan podwozia. Takie elementy jak np. amortyzatory, punkty mocowania przekładają się na żywotność opon. W lecie warto swoje komplety opon chronić przed nadmiernym nasłonecznieniem. Słońce odpowiedzialne jest za przyśpieszenie procesu starzenia się gumy.
Profesjonalne przechowywanie opon

Zmienione opony zimowe powinny być odpowiednio przechowywane, by nie straciły swojej żywotności. Przed złożeniem ich do depozytu powinny być dokładnie umyte. Nie należy zapomnieć o czyszczeniu felg oraz pozbyciu się soli i zanieczyszczeń związanych z użytkowaniem kompletu w okresie letnim. Gdy już wyschną, składa się je w zacienionym pomieszczeniu, które posiada wentylację. Opon nie przechowuje się w tych samych miejscach, co oleje, paliwa, smary oraz środki żrące.
Inaczej składuje się same opony, inne standardy towarzyszą przechowywaniu całych kół. Same opony układa się na stos, czyli jedną na drugiej. Można także postawić je pionowo. Wtedy to co jakiś czas należy jest przestawiać o kilkanaście stopni.

Całe koła profesjonalnie przechowuje się na specjalnych hakach. Dopuszczalne jest także układanie ich na sobie ( w takiej sytuacji koniecznie jest zmienianie ich ułożenia w stosie). Opony znajdujące się na obręczach muszą być napompowane i mieć optymalne ciśnienie.
Jeśli nie mamy dostatecznie dużego garażu, żeby przechowywać swoje opony, skorzystać możemy z serwisów oponiarskich mających taką usługę w swojej ofercie. Przechowują one opony w swoich magazynach i składach. Miejsce w magazynie kosztuje jedynie kilkadziesiąt złotych za jeden sezon.

Należy brać pod uwagę to, że przechowywanie opon w złych warunkach dobitnie odbija się na ich stanie. Nieprawidłowo przechowywane opony niszczą się, z czasem nie nadaj się do dalszego użytkowania.