• +48 665 656 002
  • kontakt@autocompany.pl

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Wymiana klocków hamulcowych okazuje się bardzo prostą czynnością i może ją przeprowadzić praktycznie każdy, nawet niezbyt doświadczony osobnik! Żeby naprawa była przeprowadzana prawidłowo należy się trzymać kilku zasad!

W znacznej mierze samochodów osobowych w celu wymiany przednich klocków hamulcowych wystarczy zestaw klasycznych, prostych narzędzi. Naprawę najlepiej rozpocząć wczesną porą, aby w razie wystąpienia niespodziewanych problemów lub potrzeby wymiany części, istniała jeszcze możliwość zakupu oraz uzyskania fachowej pomocy. Regularna kontrola stanu technicznego pojazdu pozwala dowiedzieć się znacznie wcześniej, kiedy potrzebna będzie kolejna wymiana klocków hamulcowych. W tej sytuacji można zapoznać się na spokojnie z asortymentem producentów, zaplanować wymianę oraz dokonać zakupów potrzebnych elementów, albowiem czasem potrzebna może być wymiana takich elementów, jak tarcze hamulcowe, uszczelki, smar, śruby, podkładki etc.

Nie oszczędzajcie

Nadmierna oszczędność na tarczach oraz klockach i zużywanie ich w maksymalny sposób nie jest dobrą praktyką. Zużyte klocki mają o wiele mniejszą grubość, stąd też redukuje się przewodnictwo cieplne i tym samym dochodzi do wzrastania ciepła w obrębie ukłądu. Skutkować to może nawet zagotowaniem płynu hamulcowego i zniesieniem działania całego układu! Mała grubość okładziny przyczynia się bezpośrednio do wystąpienia takiego oto stanu zagrożenia w ruchu drogowym!

Trwałość tarcz hamulcowych w dużej grupie pojazdów określa się na dwukrotnie dłuższą niż trwałość klocków hamulcowych. Istnieją jednak samochody, gdzie tarcze należy wymieniać praktycznie tak często jak same klocki! Korzystnie jest przed wymianą klocków ocenić ich grubość oraz stan. Gdy na powierzchni tarcz występują pęknięcia, rysy albo grubość jest znacznie mniejsza od dopuszczalnej, to wtedy konieczna jest wymiana ich na nowe. Nie ma sensu zakładanie nowych klocków do zużytych tarcz, gdyż w niedalekiej perspektywie konieczne będzie wymienienie tarcz i ponowny montaż klocków!

Nie można oszczędzać na klockach hamulcowych! Na rynku dostępnych jest wiele podzespołów w zróżnicowanych cenach i niestety także o zróżnicowanej jakości. Dobrze jest kierować się marką producenta, gdyż tylko to jest w stanie laikowi zagwarantować jakość. Często różnice w cenie nie są znaczące i o wiele lepiej jest założyć droższe i jednocześnie lepsze klocki!

Wymiana klocków hamulcowych nie jest niczym trudnym! Należy na początku ściągnąć koło, odkręcić jedną ze śrub zacisku hamulcowego i podnieść w górę zacisk. Stare klocki się wyjmuje, a w ich miejsce zakłada się całkowicie nowe. Należy pamiętać o wciśnięciu tłoczku w zacisku, aby można było go nasunąć na grubsze klocki. Dla wciskania tłoczka dobrym narzędziem jest zastosowanie zwykłych kluczy albo specjalnego przyrządu. Żeby wymiana była prawidłowo zrealizowana, to konieczne okazuje się sprawdzenie kilku podzespołów. Na początku weryfikuje się stan #prochownika$, czyli osłony tłoczka. Jeśli na jej powierzchni są obecne uszkodzenia, to trzeba koniecznie przeprowadzić wymianę tego elementu. Bez zrobienia tego bezie się on szybko zanieczyszczał, co doprowadzi do korozji tłoczka i „zapieczenia” hamulca.

Uwaga przy prowadnicach

Gdy do wciśnięcia tłoczka potrzebna jest bardzo duża siła, to można się spodziewać, że coś jest w obrębie tego układu nie tak. Należy więc zdemontować zacisk. Następnym elementem do kontroli są prowadnice, po których przesuwany jest zacisk. W sytuacji, gdy prowadnice są zabrudzone, hamulce nie będą prawidłowo działać. Może wtedy dojść do zablokowania klocków albo też nadmiernej eksploatacji jednego z nich. Zawsze zacisk powinien się swobodnie przesuwać!

Warto sprawdzać stan osłon prowadnic, na których umocowany jest zacisk. W przypadku ich uszkodzenia może dojść do bardzo szybkiego zablokowania zacisku. Każda wymiana klocków wymaga smarowania prowadnicy, nawet gdy poruszają się one bez większych oporów i zacięć.

Następnym istotnym działaniem jest oczyszczenie powierzchni, na której umiejscowiony jest klocek. W pewnych zestawach wraz z klockami można otrzymać nowiutkie blaszki. Trzeba je więc wtedy wymienić. Jeśli nie są one dostępne, to należy stare oczyścić lub najlepiej – kupić fabrycznie nowe. Po zakończeniu tych czynności, gdy tarcza hamulcowa jest dobra, można zdecydować się na przykręcenie zacisku i koła.

Przed jazdą należy kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca, aby klocki dosunęły się do tarczy. Ma to ogromne znaczenie dla prawidłowego działania układu hamulcowego. Na dystansie kilkudziesięciu-kilkuset kilometrów skuteczność działania ukłądu hamulcowego może być zredukowana, co jest efektem docierania się zamontowanych podzespołów.