• +48 665 656 002
  • kontakt@autocompany.pl

Pranie ekstrakcyjne tapicerki samochodowej

Pranie ekstrakcyjne tapicerki samochodowej

Na pierwszy rzut oka pranie ekstrakcyjne kojarzy się ze czasochłonną i skomplikowaną czynnością. Schemat znajdujący się poniżej udowodni jednak, że całą procedurę można skrócić.

Zanim zaczniemy jakiekolwiek prace należy oczywiście skompletować zestaw produktów i narzędzi niezbędnych do procesu „prania”. Najważniejszym narzędziem, które będzie nam potrzebne to odkurzacz ekstrakcyjny potoczenie zwany „piorącym”. Dla osób zajmujących się zawodowo kosmetyką samochodową wybór odpowiedniego urządzenia to kluczowa sprawa mająca wpływ zarówno na efekt końcowy jak i czas wykonanej pracy. Zagadnieniem wyboru sprzętu zajmę się jednak w kolejnym artykule. Oprócz tego będziemy potrzebowali:

Przed podjęciem działania trzeba poczynić pewne przygotowania – zakupić niezbędne środki i narzędzia. Kluczowym urządzeniem w procesie prania jest odkurzacz ekstrakcyjny (piorący). Każdy profesjonalista potwierdzi, że jego odpowiedni wybór ma kolosalne znaczenie dla efektu końcowego oraz dla tempa pracy. Oprócz niego koniecznie trzeba zadbać również o:

  • odkurzacz na sucho + końcówki pomocnicze

  • opryskiwacz ciśnieniowy z pompką do oprysku wstępnego za pomocą presprayu, najlepiej o pojemności 1 litra

  • miękka szczotka z włosia naturalnego do wcierania presprayu i czesania włosia, obić i wykładzin,

  • termometr do zmierzenia temperatury roztworu, przydatny ale nie wymagany,

  • ścierki mikrofibrowe,

  • chemia do prania (prespraye, odplamiacze, środek do płukania itp),

  • dostęp do ciepłej wody.

Pierwszym etap polega na dokładnym odkurzeniu wnętrza pojazdu. Ma to kluczowe znaczenie, z racji tego, że około 80% wszystkich zabrudzeń znajdujących się w tapicerce to związki nierozpuszczalne w wodzie (np. drobinki kurzu, piasek itd.). Nie zapominajmy o trudno dostępnych miejscach, jak wykładzina pod przednimi fotelami, miejsce między fotelami a tunelem środkowym oraz przestrzeń pod tylną kanapą. Najwięcej błota czy też piachu z reguły znajduje się w okolicach kierownicy. Z pomocą końcówki z miękkim włosiem warto odkurzyć podsufitkę.

W samochodach z tapicerką niskiej jakości pomocna przy czyszczeniu okazuje się szczotka do piasku. Podnosi ona ubite włosie, usuwa piasek z materiału. Uderzając co jakiś czas dłonią o podłogę sprawdzamy, czy nie zostało jeszcze trochę piasku, aż do momentu, gdy ich nie będzie. Im odkurzacz ma większą moc, tym szybciej wykonamy swoje zadanie. Przy zakupie odkurzacza zwróćmy uwagę na moc, wydatek powietrza oraz podciśnienie. Cały proces przyśpieszą akcesoria w postaci końcówek szczelinowych różnej długości, końcówek z miękkim włosiem do podsufitki oraz kratki nawiewu, czy też turboszczotka służąca do odkurzania płaskich powierzchni. Można także dokonać zakupu twardej syntetycznej szczotki do wyczesywania wykładzin.

Czy dokładne odkurzanie ma sens w przypadku, gdy zamierzamy użyć ekstraktora? To pytanie, które pada bardzo często. Odkurzacz piorący wciąga bardzo duże ilości piasku, co jest widoczne w pojemniku na brudną wodę. Czy to optymalne rozwiązanie? Nie, ponieważ urządzenie tego typu ma ograniczone możliwości ssania. Dodatkowy ciężar wpływa negatywnie na skuteczność odsysania roztworu płuczącego. To niewielki procent, ale na tym polega praca auto detailera, by poszukiwać drogi do pełnej optymalizacji przeprowadzonych procesów.

Kolejnym etapem jest pranie tapicerki, wykładzin oraz innych tekstyliów. Dla ułatwienia warto przygotować sobie plan działania. Przed praniem należy oczyścić elementy plastikowe znajdujące się w środku auta – przeciwdziała to zaciekom na brudnych plastikach (prespray rozpuści zanieczyszczenia w takich miejscach, ale w momencie ściekania utoruje ścieżki, które są trudne do usunięcia), oraz pobrudzeniem upranej uprzednio tapicerki, boków foteli, progów drzwi.

Dobrze wykonana praca wymaga systematyczności oraz starannego planowania, z tego powodu dobrze jest podzielić ją na kilka mniejszych zadań. Na początku można zająć się na przykład podsufitką, potem przejść do boków, a skończyć na podłodze oraz fotelach. Po uporaniu się z podsufitkami oraz boczkami można przejść do miejsca kierowcy, tylnej kanapy, miejsca dla pasażera oraz bagażnika. Praktyczna technika polega na myciu elementów z góry do dołu. Pozwala to na dokładne czyszczenie oraz uniknięcie konieczności przeprowadzania ponownego odsysania pochlapanych powierzchni.

Do czyszczenia podsufitki podchodzi się spokojnie. Najpierw oczyszcza się ją za pomocą miękkiej szczotki. Podsufitka w używanym samochodzie lub sprowadzonym z krajów o wilgotnym klimacie często się odkleja, dlatego żeby temu przeciwdziałać trzeba przecierać ścierką mikrofibrową uprzednio zanurzoną w detergencie, który został rozrobiony w letniej wodze. Ścierkę należy spryskać niewielką ilością środka. Następnie spokojnie przecieramy powierzchnię stosując podłużne ruchy. Ścierkę zmieniamy przy tym systematycznie i zawsze pamiętamy o płukaniu jej w ciepłej wodzie i wyciśnięciu. Trzeba uważać, by nie przemoczyć materiału. Przez wilgoć może się odkleić od podłoża. Dla sprawdzenia jakości materiału zaleca się przeprowadzenie testu na niewielkiej powierzchni. Czyszczenie rozpoczynamy od tylnej części samochodu kierując się do przodu (najbardziej zabrudzoną częścią jest tył samochodu). Nie przenosimy w ten sposób brudu w czyste miejsca. APC, to sprawdzone detergenty do czyszczenia podsufitki, podobnie jak bonnet oraz grupa preparatów służących do tapicerki materiałowej.

Analogicznie jak podsufitką zajmujemy się boczkami materiałowymi

Teraz czas zająć się praniem foteli oraz wykładzin. Koniecznie trzeba wystrzegać się przemoczenia materiału, co może się zdarzyć w czasie prania tapicerki. Pamiętajmy, że mamy wyprać materiał obiciowy, nie zaś piankę. W autach jednak piankę coraz częściej trzeba również prać, choć jest to dodatkowy wydatek. Dla szybszej realizacji konieczne jest tutaj zdjęcia siedziska. W razie zamoczenia materiału, obicie materiału należy przepłukać, do momentu aż przestaniemy wyciągać brudną wodę. Może to trwać nawet kilkanaście minut na jedno siedzisko. Odessanie wody przełoży się na szybszy proces schnięcia. Zredukujemy też szansę na powstanie plam w podczas wysychania materiału.

Aby czyszczenie odbywało się profesjonalnie – nie zapominajmy o takich aspektach jak:

  • dobór odpowiedniej chemii,

  • zachowanie odpowiednio wysokiej temperatury roztworów,

  • działanie mechaniczne,

  • zachowanie odpowiedniej ilości czasu aby chemia mogła „zadziałać”.

Koniecznie zainwestujmy w sprawdzone środki, prespreje usuwające na różne typy zabrudzeń oraz w środki płuczące, rozpuszczalniki, odplamiacze. Profesjonalna chemia jest wydatkiem, który szybko się zwróci – klienci będą zadowoleni z jakości oraz oszczędności czasu. Warto zapoznać się z podstawowymi środkami tego rodzaju. Najpopularniejszym jest niewątpliwie presprej. Jego dwa rodzaje walczą skutecznie z mocnymi zabrudzeniami oraz zabrudzeniami białkowymi oraz tłustymi. Takie preparaty zawierają często enzymy. Prespraj odpowiada za rozpuszczenie brudu oraz odseparowanie go od włókna. Dodatkowo ma zmniejszać napięcia powierzchniowe wody. Zabrudzenia oleiste zostaną skutecznie zamydlone. Preparat ten działa na podobnej zasadzie jak piana aktywna wykorzystywana do mycia zabrudzonego auta. Co prawda bez niej też można umyć samochód, ale przy jej pomocy można tego dokonać znacznie szybciej i łatwiej. Efekt jest widoczny, bez większego nakładu sił. Odplamiacze to doskonały sposób, by skutecznie uzupełnić swój zasób detergentów. Ich zadaniem jest walka z plamami. To element wspomagający działanie prespreju. Lepszy efekt w krótszym czasie gwarantowany. Odplamiacz dobrej jakości ogranicza ilość dokonywanych poprawek.

To oszczędność czasu oraz optymalizacja kosztów wykorzystywanej energii w związku użytkowaniem maszyn piorących. Nie każdy zakład piorący posiada kilka rodzajów spraju, dlatego dobrze jest posiadać własny odplamiacz. Nie jest to duży wydatek. Przy stosowaniu tych produktów ważne jest zachowanie proporcji. Ich pH może przekroczyć 10 lub więcej. Jeżeli nie wiemy, czy dany produkt jest wiarygodny, dobrze jest przeprowadzić próbę na niewielkiej powierzchni. Zniszczenia są z reguły niewielkie, zdarzają się w razie nadużycia preparatu. Dobry środki im wyższe mają pH, tym są skuteczniejsze. Dobre produkty rzadko przekraczają 11 w skali pH. Nie stosujmy detergentów przemysłowych (piana aktywna, dimmer, środki do posadzek, mocne detergenty z pH >13). One nie są przeznaczone dla czyszczenia tapicerek. Stosowanie ich prowadzi do uszkodzenia materiału, nieodwracalnie włókna. Lepiej korzystać z dobrodziejstw chemii dedykowanej.

Notorycznie pomijanym aspektem jest wpływ działań mechanicznych. Czyszczenie tapicerki mechanicznej nie wymagają zastosowania urządzeń mechanicznych- możemy to zrobić przy pomocy szczotki w twardym włosiem. Nie może jednak zniszczyć materiał foteli oraz obić. Skuteczne są połyskówki do butów – warto je stosować do delikatnych materiałów, do pozostałych materiałów korzysta się z syntetycznych szczotek do ubrań. Po zastosowaniu chemii należy ją dokładnie wetrzeć za pomocą szczotki i odczekajmy 15 minut, by środki chemiczne zaczęły działać. Presprey to połączenie substancji chemicznych, dlatego potrzebują czasu, by zaczęły działać.

Oto prosty sposób działania:

Presprey rozrobiony w wodzie natryskujemy na wybrany element, panel lub fotel i wcieramy go szczotką. Odczekać należy mniej więcej 10 minut (należy ten proces przeprowadzić w pomieszczeniu lub też w cieniu, by sprej nie wyschnął). Potem powtarzamy cały proces i czekamy kilka minut. Po brudnej tapicerce możemy jeszcze raz rozprowadzić presprey. Po kwadransie pracę zaczyna odkurzacz piorący. Najpierw zajmujemy się oparciami, potem czyścimy siedziska. Wyciągnięcie zagłówka przyśpiesza pracę, czyszczenie jest łatwiejsze, wnętrze nie zostanie zachlapane. Za pomocą końcówki natryskująco-ssącą i dynamicznymi ruchami staramy się nie przemoczyć materiału. Jeżeli ekstraktor nie dotrze do niektórych miejsc, zdejmujemy go z rury i natryskujemy preparat – odsysamy zaś samą rurą. Po zakończeniu prania przystępujemy do suszenia auta. Jeśli nie mamy na to czasu lub pogoda nie pozwala na szybkie wyschnięcie – skorzystajmy z ogrzewania samochodu. O zgodę trzeba jednak zapytać posiadacza pojazdu, dopytać należy także o sprawność układu chłodzenia. Wtedy najpierw włączamy silnik, zamykamy drzwi i uchylamy tylne szyby i załączamy maksymalny bieg. Powietrze nakierujmy w tym momencie na podłogę i kratki. Temperatura wtedy jest ustawiona na pełny regulator. Auto w takim stanie zostawiamy na godzinę. Po tym czasie sprawdzamy, czy czynność należy przeprowadzić jeszcze raz.

Po zakończeniu suszenia czy nie pozostały żadne plamy, których nie mogliśmy dostrzec wcześniej w momencie, gdy materiał był jeszcze wilgotny. W razie ich obecności – dokonujemy poprawek.

Na koniec odpowiem na dwa szczególnie często pojawiające się pytania:

  • jak pierze się Alcantarę? – podobnie jak inne rodzaje tapicerek, z jedną różnicą – nie może być ona prana w wysokich temperaturach. Korzysta się więc z roztworów mających temperaturę pokojową. Materiałowi po przeprowadzeniu prania zaczesuje się włosie w jednym kierunku. Służy do tego miękka szczotka.

  • jak podejść do prania tzw. pół-skóry? – pierwszy etap to czyszczenie elementów skórzanych, potem pierzemy elementy materiałowe (tak, by nie zamoczyć innej części tapicerki). Inne metody mogą spowodować zabrudzenia wcześniej już wyczyszczonego materiału.

4. http://tapicare.pl/jak-wyprac-kanape/